Ny og trygg E6

i-bilen.jpgVår såkalte europavei, E6, er i en veldig dårlig forfatning, og den tar liv. Vi krever en kraftig oppgradering slik at vi kan ferdes trygt på denne hovedferdselsåren.
Dette er også en viktig sak for næringslivet. Varer fraktes til og fra Lillehammer, opp og ned Gudbrandsalen i et betydelig omfang. En bedre infrastruktur bedrer rammebetingelsene, og vil styrke Lillehammers næringsliv innenfor både industri og handel. Vi vil ikke lenger sitte med hjertet i halsen når venner, familie og arbeidskollegaer skal ut og kjøre på E6. Lillehammer Høyre vil presse hardt på for å få fart på byggingen av en ny og tryggere E6. Nettopp fordi det er en del av vår målsetting om å skape et tryggere lokalsamfunn.

17 kommentarer til «Ny og trygg E6»

  1. Lavere fart er det sikreste virkemiddelet for å redusere omfanget av trafikkulykker. Slår neppe an i Frp-kretser, men bør være en god valgkampsak for en ordførerkandidat som ønsker å ta vare på menneskene som ferdes på veiene.

  2. Hei Zebra

    Sjekket IP-adressen din. Du sitter midt i Oslo, og kan koste på deg å mene at vi som ikke har samme kollektivtransporttilbudet helst burde kjøre med hest og kjerre. Men sånn er ikke virkeligheten vår. E6 er en sterkt trafikert vei, og en strekning med alt for mange ulykker. Den er ikke dimensjonert for dagens trafikk etter at du har passert Gardermoen. Vi vil ha en E6 tilpasset og dimensjonert for det som er behovet vårt; Sikker og effektiv transport.

  3. Hvorfor ikke bare forbedre det kollektivtransporttilbudet vi har i Lillehammer da?
    Er ikke det ett mer langsiktig, miljøvennlig og allment alternativ?

  4. «….vi har i Lillehammer». Sjekket IP’en din: Du sitter også i Oslo som Zebra, og jeg forstår av det du sier, at dette har heller ikke du greie på. Det er lett å mene noe om hvordan andre skal lage en bedre verden.

    Noen tror at «å forandre» betyr at det er for-andre. Det er det ikke. Skal vi gjøre verden bedre må vi snu våre egne steiner og ikke bare peke på hva de andre skal gjøre.

    Som sagt: E6en er flott t.o.m. Gardermoen, men videre nordover setter den liv i fare. Det er realiteten. E6 er en hovedferdselsåre, en Europavei, og den må prioriteres deretter.

  5. Så, siden jeg sitter i Oslo er det en selvfølge at jeg ikke bor i Lillehammer? Har du hørt om å pendle? Og jeg som pendler må få lov å uttale meg om hva jeg synes kan forbedres. Jeg ferdes faktisk lillehammer-oslo i gjennomsnitt to ganger i uken og burde i alle fall få lov å uttale meg.

  6. Synes da du får uttalt deg?

    Uansett har du et poeng i at det er riktig å utbedre kollektivtransporten, og da med spesiell vekt på hurtige tog Oslo-Lillehammer. Det ville helt klart være et pluss for miljøet, og skape et bra alternativ for folk. Men det ene utelukker ikke det andre, og vi bor ikke alle langs skinnegangen til NSB. E6 må oppgraderes til en skikkelig europaveistandard. Både person og varetransport-behovet krever det.

  7. «..vi bor ikke alle langs skinnegangen til NSB.» Kanskje gjøre noe med det da?
    Men nå beveger vi oss utenfor denne sidens formål som sikkert er lokalpolitikk?

    Jeg føler dessuten at jeg har fått sagt mitt selv om vi sikkert kunne posta om kapp til langt på natt.

  8. Mange av oss husker den gode Høyremann Georg Apenes’ kamp for personvern gjennom et utrettelig og (nesten) kompromissløst arbeid.

    Idag virker innsatsen nesten patetisk, når vi ser hvilke virkemidler som blir tatt i bruk for å overvåke individet.

    Det er tydelig at de noe yngre krefter i Høyre har glemt Apenes’ prinsipper, og ikke betakker seg for etter beste evne å spore deltagere i et fritt forum. Vi lar Eivind Falk herje på Lillehammer i trygg forvissning om at han ikke får innflytelse i rikspolitikken.

    Nå finner jeg det like godt å takke for meg og forflytte meg til fora hvor overvåking ikke pågår. Regner med at personnummer meget snart blir obligatorisk her.

    Vennlig hilsen
    Roger Olsen, Oslo
    (Midt i gryta, men følger Lillehammerpolitikken fordi jeg vokste opp der – og vet hvor E6en går)

  9. Kjære Roger «Zebra» Olsen

    Takk for at du delte tankene dine med oss her. Du finner sikkert et diskusjonsforum der du kan arbeide videre med de interessante ideene dine i Osloregionen der du bor. Mye vann har nok rent i Mjøsa siden du bodde her, og vi skal nok ta hånd om vår by, så kan du passe på din. Kanskje finner du tonen med «Et annent jungeldyr», som du for alt jeg vet kjenner fra før? Her må jeg bare tippe, for herom er IP-adressene deres tause.

    Jeg må dessuten få legge til at jeg tviler på om min lokalisering av din IP-adresse til Oslo Sentrum ville ha opprørt Georg Apenes nevneverdig. Det er ikke akkurat Orwells 1984 å fastslå at du sitter i Oslo og ikke på Lillehammer.

  10. Det kommer en siste kommentar fra Rogern med stripene. Til tross for at jeg meldte pass. Men jeg kunne ikke dy meg. Har jeg blitt avhengig av Eivinds blogg? Kanskje. Mest fordi bloggern er av de få som tar igjen på en ufin måte, i hvert fall til en politiker å være! Mulig det er et pluss. Se ikke bortifra det. Liv og røre skaper det, ikke sant «et annent jungeldyr». Eh, en liten beskjed til deg: Zebra er ikke et jungeldyr, vi lever på savannen. Men bevares, både du og jeg er afrikanske dyr, så venner er vi.

    Tilbake til bloggern. Hvis du ikke vet det Eivind, Lillehammer har for lengst blitt en del av Osloregionen. Jeg har jobbet i telemarketing i mange år. En gang på 90-tallet kom det. Når vi definerer geografiske målområder for kundene våre, har vi et begrep «Osloregionen». Foruten Oslo omfatter det Buskerud, Telemark t.o.m. Notodden (dropper Rjukan og opp mot fjellet, samt andre indre dalføre), hele Vestfold, Østfold, Akershus og Hedmark. Samt den delen av Oppland som ligger langs etter Mjøsa, t.o.m. Lillehammer.

    Så Eivind, kanskje du etterhvert kan betegne deg som en borgermester i Osloregionen?
    Lykke til!

  11. Hei gutter

    Hyggelig at dere bruker tid på geografileksjoner til hverandre. En annen ting som er fint at dette mediet også kan brukes til å gi hverandre gode ideer på hvordan Lillehammer skal bli en bedre by å bo i – kanskje Zebra har noen flere innspill på det?

    Jeg synes borgermesterkandidaten har startet fint, jeg!

    Ha en fin dag!

  12. Det virker som Zebra Olsen plutselig har fått dårlig samvittighet, synes jeg. Nesten som en som erter vennen sin og angrer når han ser reaksjonen.
    Eivind, det er rimelig paranoid å sjekke IP-adressen til innsenderne, ikke en borgermester verdig, spør du meg. Passer bedre for en politimester.
    Men du er i hvert fall ærlig. Det skal du ha.

  13. Jeg synes da virkelig at Zebra burde få uttale seg fritt uten å bli overvåket. Det lover ikke godt at du som borgermesterkandidat forfølger og overvåker enhver som kommenterer din blogg uten å være henrykt. Litt mer ære bør enhver ha, spesielt en politiker.
    Men måtte fred være med alle jordens skapninger, både på savanner og i jungler, i vann og på land, i luft og på fjellet, i storbyer og lilleputt-byer:)

  14. Mine nye venner dyrene

    Jeg minner om at dette er et diskusjonsforum der E6 er tema:
    -En ny E6 er en del av vår målsetting om å skape et tryggere lokalsamfunn.
    -En ny E6 vil bedre rammebetingelsene for næringslivet vårt.
    Lokalt har det kommet veldig positive tilbakemeldinger på innlegget om E6. som også har vært på trykk i GD. Senest i dag 04.02.07 var det et støtteinnlegg i avisen fra et annet parti, der artikkelforfatteren slutter seg til nettopp disse to viktige momentene. På meg virker det som om en trygg E6 er viktig for de som bor i byen vår, og verdt å kjempe for.

  15. Heisann! Ja, her var det friske takter og morsomme sprell. Jeg kjører storbil strekningen Trondheim – Oslo via E6 nesten daglig (oftest natt faktisk), og har derfor rimelig god kjennskap til hvordan E6 arter seg gjennom året – også forbi Lillehammer. Nå er det gjort en del strakstiltak i form av f.eks. bredere midtlinje med ‘rumlestriper’ fra Lillehammer og nordover, og det gir en svært tryggere og romsligere følelse for oss med storbil. Før Øyer er det i tillegg brukt midtdeler, noe som sikrer mot møteulykker, men som også gjør trafikken mindre smidig. Dessuten har løsningen blitt vel trang. Før Vinstra har noen farlige og trange svinger blitt utvidet – ikke så mye som skal til før det straks blir tryggere på veien! Ellers er det spesielt mellom Oppdal – Berkåk svært smalt, og med autovern påsatt ‘bumper’ på endene, som stikker ytterligere inn mot veibanen. Sitter med hjertet langt oppe på den strekningen, når det er snøfokk og disse bumperne er skjult mens jeg sikter meg forbi møtende storbiler. Har forøvrig deltatt i underskriftskampanje for utbedring av E6 (Kvam), og håper arbeidet fortsetter. Gjerne med ny E6, men er redd dette vil gå på bekostning av mye godt jordbruksareale… Hilser samtidig til Jungeldyret 🙂

  16. Hei Pampera
    Takk for bra og konkrete innspill fra en med god førstehåndskjennskap som tydelig viser hvor viktig arbeidet med å få til en ny E6 er. Fint at du engasjerer deg! Dette er en viktig sak både for næringslivet, og for sikkerheten til oss som bor i distriktet. Nå må arbeidet med E6 prioriteres. Dette er en nødvendig investering for fremtiden vi ikke vil vente på!

  17. Det viktigste på E6 i første omgang vil være bedre skille mellom motgående kjørefelt (helst med bred rumlestripe), bredere veiskuldre samt egen gangbane med fysisk skille mot kjørebanen for de myke trafikanter. På ei newsgruppe (n.t.b.) blir det diskutert mye omkring økonomi og prioriteringer. Skal f.eks. Østerdalen satses på som gjennomfartsvei nordover (3 eller 4-felts), eller vil bedre E6 gagne flere? Om det investeres i et bedre togtilbud på bekostning av E6-utbedringer, hvor mange vil nyte godt av det? NSB er svært dyr i drift, en snarlig oppjustert E6 vil trolig være en bedre investering både med tanke på sikkerhet og på infrastruktur både for Lillehammer-regionen og Gudbrandsdalen i tiden som kommer. Og det gjenstår en del omkjøringsveier rundt tettsteder som f.eks. Ringebu og Vinstra. Bare noen tanker..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.